Fender

Fender

torsdag 12. september 2013

Litt ymse om sportsfiske

Litt historie!

 For noen år siden fikk jeg en laks på 14kg, dette var i en periode hvor elva var litt liten og ga dermed tregt fiske.  I nabovaldet lå det 6 dansker, en av de var redaktør i et danskt sportsfiskermagasin, og i manko på fisk og aksjonbilder ville de ha bilde av meg og fisken. Etter at bildene var tatt kom spørsmålet om hva jeg hadde "fanget den med".  Laks på 14 er ikke en sensasjon, og de dukker opp innimellom, og jeg synes det var litt mye ståhei, og ville egentlig bare tilbake til base camp for å lage meg mat - tom som jeg var. Da jeg svarte at den var tatt på mark, datt pipa ut av kjeften på dansken.  Han så forskrekket på kompisene og meg, for denne fisken var tatt på "mask". MASK.  Men da er du ingen fluefisker sa han, jeg svarte høflig tilbake, "jo jeg fisker med flue også, men i dag ville jeg prøve marken for å slippe å gå i køen med fluefiskere" Konklusjon: er man hobbyfisker, så fisker man med det man har tro på, og ikke hva andre mener man burde.  

En flott "haka"  14 blank
I 1976 begynte mjøsfisket for min del.  Båt og "dreggeutstyr" ble laget og kjøpt
 

Den første mjøsørreten

Ellers har jeg god sans for lett flue eller spinn etter fjellfisk.  Duft av kaffevarme og litt råe gummistøvler, blanda med lukt av ørret er fortreffelig.

Skal ikke kimse av dette heller - ikke så store, men du verden så god mat.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar